неділя, 4 січня 2015 р.

Урок. МОРСЬКИЙ ПЕЙЗАЖ – МАРИНА.

             



   Тема.     НАСТРІЙ  У  ПЕЙЗАЖІ.
                  МОРСЬКИЙ  ПЕЙЗАЖ – МАРИНА.
                  Композиція «Морська регата»
   Мета:
       навчальна:  поглиблювати  знання  учнів про  пейзажний  жанр:
       морський - марина ;  дати поняття  про  «пейзажні настрої» на прикладі картин відомого художника – мариніста І. К. Айвазовського;
      розвивальна:  розвивати спостережливість, зорову пам'ять,  уяву, моторику руки; творчі та композиційні навички; передавання  простору на площині засобами живопису; освоїти художню техніку ала прима;       
       виховна:  виховувати естетичне сприйняття  навколишнього  світу, творчий підхід до виконання роботи; охайність під час роботи з фарбами; художній смак, зацікавленість пейзажними творами образотворчого мистецтва.
      Тип уроку: комбінований.
      Форма уроку: творча майстерня.   
      Оснащення
      Зоровий ряд:  репродукції  картин  І. К. Айвазовського «Бій брига «Меркурій»,
                              «Бриг «Меркурій», «Шторм», «Великий рейд у Кронштадті», «Дев’ятий                                       вал». Алгоритм виконання морського пейзажу.
      Музичний ряд: пісня Юрія Антонова  «Море».  Аудіозапис «Шум морського прибою».
      Матеріали та інструменти: фарби, пензлі (№ 2; №6), аркуш паперу, ємності для  води,                                                              палітра, серветки для витирання рук і пензлів.
      Художня техніка: ала прима.
      Обладнання: ТЗН.
                                            Очікувані результати
1.    Учні зможуть розрізняти картини пейзажного жанру – марину.
2.    Мати знання про творчість художника – мариніста І.К. Айвазовського.
3.    Аналізувати картини пейзажного жанру - мариністичного, визначати настрій за колоритом.
4.    Писати морські пейзажі: знаходити лінію горизонту;  вибирати композиційний центр; будувати композицію;  застосовувати правила перспективи ; підбирати фарби потрібного кольору; виконувати живописну роботу в техніці ала прима.

      *  Виконану  роботу  оформити в паспарту і подарувати рідним

                                                        ХІД  УРОКУ

1.        ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ  ЕТАП

               Привітання. Перевірка готовності учнів до уроку.

                 Звучить пісня Юрія Антонова «Море».

2.      МОТИВАЦІЯ  ОБРАЗОТВОРЧОЇ ДІЯЛЬНОСТІ  УЧНІВ.
  ПОВІДОМЛЕННЯ  ТЕМИ  УРОКУ

           Поетична хвилинка       Леся Українка
                                          (Лариса Петрівна Косач)  
                                                «Тиша морська»
                                            В час гарячий полудневий
                                            Виглядаю у віконце:
                                            Ясне небо, ясне море,
                                            Ясні хмарки, ясне сонце.
                                            Певно се країна світла.
                                            Та злотистої блакиті,
                                            Певно, тут не чули зроду,
                                            Що бува негода в світі!
                                            Тиша в морі… ледве-ледве
                                            Колихає море хвилі;
                                            Не колишуться од вітру
                                            На човнах вітрила білі.
                                            З тихим плескотом на берег
                                            Рине хвилечка перлиста
                                            Править хтось малим човенцем, -
                                            В'ється стежечка злотиста.
                                            Править хтось малим човенцем,
                                            Стиха весла підіймає,
                                            І здається, що з весельця
                                            Щире золото спадає.
                                           Як би я тепер хотіла
                                           У мале човенце сісти
                                           І далеко на схід сонця
                                           Золотим шляхом поплисти.

      Сьогодні кожен із вас проведе свій вітрильник по безкраїх водних просторах  і  відобразить  все  побачене  на аркуші  паперу   під  назвою «Морська регата».

            3.     АКТУАЛІЗАЦІЯ  ОПОРНИХ  ЗНАНЬ  
       Пейзажний жанр виник в країнах Азії, а пізніше і в Європі.
БЛІЦ-ТУРНІР
- Що таке жанр? (Різновид художніх творів).
- Які жанри образотворчого мистецтва ви знаєте? (Пейзаж, портрет, анімалістичний жанр, натюрморт, побутовий).  
-   Як називаються художники, які зображують природу?     (Пейзажисти)
 -   Який буває пейзаж?
            С л а й д и
                □  7      Сільській (ілюстрації сільських краєвидів);
                □  8      Міський (будинки, вулиці, площі);
                □  9      Парковий (куточки природи для відпочинку);
                □ 10     Морський - марина (зображення морських пейзажів).

                Понятійний кластер
   Пейзаж – жанр    образотворчого    мистецтва, присвячений  зображенню природи, що оточує людину: дерева, пагорби, гори, річки, краєвиди, села й міста, море. Зображення морського пейзажу називається марина.
   Мариністичний жанр – жанр образотворчого мистецтва із зображенням морських пейзажів.
   Мариніст–художник, що зображає марини (картини морського  пейзажу).
         

           4.  ВИКЛАДЕННЯ НОВОГО НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

          ОЗНАЙОМЛЕННЯ  З  ТВОРЧІСТЮ  ХУДОЖНИКА - МАРИНІСТА     
                                       Івана Костянтиновича Айвазовського   
       Учитель
 Неперевершеним художником морської стихії є художник – мариніст Айвазовський І.В. (1817-1900), який за все своє життя   написав близько шести тисяч полотен про море.

Візуальна інтерпретація
      Слайд №1

       ● Демонстрація портрета художника

       ● Презентація творчості  художника «мистецтвознавцями»
         Айвазовський І.К. народився у Феодосії 17 липня 1817 року. З дитинства   його   уяву   повністю і назавжди полонило море - НЕПОСТІЙНЕ і ГРАЙЛИВЕ, СПОКІЙНЕ  і          БУРХЛИВЕ, МОГУТНЄ  і  ВЕЛИЧНЕ. Маючи  багату  уяву,  творчу  фантазію  і  прекрасну  зорову пам'ять,  Айвазовський  умів  майстерно  відтворювати  поетичну красу  морських  пейзажів,  гру  світла  й  тіні  на  воді,  нескінченну зміну  відтінків,  могутній  ритм  хвиль,  спалахи  бризг  в  променях світла.  Будучи першим  художником  Головного  морського штабу ,  Айвазовський  відобразив  усі  визначні  події  в  історії російського  флоту. Писав  свої  твори  художник  з  уяви,  в  майстерні,  а  не  з  натури. Картини   художника  стали  новим  явищем  в  історії пейзажного   живопису.
         
           С Л А Й Д И № 2, №3, №4; №5; №6      
                І.К. Айвазовський          
              «Бій брига «Меркурій»,    «Бриг «Меркурій» ,     
              «Шторм»,   «Великий рейд у Кронштадті»,   «Дев’ятий вал».                                                                                                                                                                                                                                                                                                        
      ●  Звучить аудіозапис «Шум морського прибою».
Учитель
    Кожний стан моря є настільки незвичайним і неповторним, що   викликає в нас найрізноманітніші почуття. Коли ми бачимо штормове море, то в нас виникає відчуття страху, незахищеності. Ми уявляємо себе крихітними та самотніми серед вируючої стихії.
   Пропоную розглянути репродукцію картин І.К.Айвазовського «Дев'ятий вал». Це найвідоміша з його картин.
Зелена хвиля, мов із скла,
З розгону стала на диби.
До неба гребінь підняла  
Розлючена гора води
Й завмерла на коротку мить…
І зараз в прірву полетить,
     З шаленим ревом, зверху вниз,
     Розбившись на мільярди бризг.
            Удивляючись  у  картину,  спробуємо  уявити  почуття,  що  охоплювали її  автора.  Під  час  створення  образу  над  штормовим  океаном піднімається   сонце.  Тепер  можна  розгледіти  все,  що нещодавно  приховував  нічний  морок.  Високо  здіймаються гребені  розлючених  хвиль.  Одну  з  цих  хвиль – найвищу – називають   «дев'ятим валом». Зі  страшною  силою  та  гнівом  вона  намагається  роздушити,  потопити  декілька  людей.  Вони  вчепилися  в уламки  корабельної  щогли,  намагаючись  утриматись  на  ній.  Хто  ці  нещасні  люди?  Як  вони  потрапили  сюди?  Що на них чекає? Ще вчора було  ясно,  сонячно.  Але  ввечері  здійнялися  величезні  хвилі.  Вони накрили  корабель.  Спалахи  блискавок  освітлювали  цей смертельний   двобій  між  кораблем  і  грозовою  стихією.  Проте сміливці,  чиї  серця сповнені  мужності,  вирішили  не  здаватися.    Учепившись в уламки корабельної щогли,  вони не втрачаютьНадії дочекатися рятівного  ранку. Нарешті грім відгримів. Дощ   припинився. Вода стала крижаною. Люди    дуже    замерзли. Але вони витримали, дочекалися ранку, сонця. Яскраві сонячні промені розквітчали   важкі хвилі всіма кольорами веселки.
     * Які кольори ви бачите на картині? (відповіді учнів) Колорит цієї картини містить широку гаму відтінків жовтого,     помаранчевого, рожевого кольорів у небі в поєднанні із
зеленим, синім та фіолетовим у воді. Айвазовський знайшов засоби для зображення величі, сили і краси   морської стихії. Буря ще напружує свої м'язи, але її останні зусилля є  марними. Шторм відступив перед мужністю людини. Морський пейзаж не залишає нас байдужими, примушуючи переживати, співчувати.

     * Які  почуття  викликає  у вас  ця  картина?  (відповіді учнів)
     * За допомогою яких засобів виразності художникові вдалося викликати у нас  такі  почуття?  (відповіді учнів)
          Художник досягає враження за допомогою набору таких ефектів: контрасти світла і колориту; розподіл простору на плани; зображення купки людей, які тримаються за уламки щогли. Завершилася страшна ніч. Промені сонця розмалювали всіма фарбами   веселки  люті  хвилі.
   *  На вашу думку, чи мають шанс урятуватися ці моряки? (відповіді учнів)
   * А як про це повідомляє художник? (відповіді учнів)
    Море на картині синьо-зелене, навіть смарагдове, - це колір надії, спокою та порятунку, золотаво-рожеве небо уособлює прояснення, просвітлення, оптимізм. Ця картина є символом
невгасимої надії, мужності людини перед обличчям грізної стихії. Тому ми з вами сподіваємося, що ці мужні люди обов'язково знайдуть порятунок.

          ► А зараз ми трохи відпочинемо.
                    Фізкультхвилинка «Ранок починається»
                                                        Ранок починається,
                                                        Сонце підіймається.
                                         Плавне підняття рук догори.
                                                       Пташки прокидаються,
                                                       Деревця гойдаються.
                                        Похитування піднятими руками ліворуч-праворуч.
                                                        Море прокидається,
                                                        Рибки звеселяються,
                                                        Човники гойдаються.
                                       Імітація рухів хвиль, рибок та човнів

            Постановка проблеми
                   Після  перегляду  репродукцій  учні  роблять висновок      над  чим
           вони   працюватимуть.   Учитель  пропонує  виконати морський  пейзаж – марину  в            техніці  ала - прима.
               Понятійний кластер
          Ала прима –  (італ. - з першого разу) підібраний на палітрі колір накладається на відповідне місце рисунка соковито в один прийом, малярство по сирому.

     5.    ПРАКТИЧНА  МАЙСТЕРНЯ
                  Творче завдання.
             Виконання морського пейзажу в техніці ала-прима.
               Учитель
       Я пропоную  вам  уявити  себе  художниками живописцями  та перетворити білий аркуш паперу на  морський  пейзаж – марину. У своїх роботах ви  можете зобразити  холодне північне  море   з  крижаними айсбергами, або    тепле  південне  море з  островами,   або лагідне море . Можна показати море  ввечері або  вночі. Але, яким би не   зображували море, пам'ятайте: головне для  нас сьогодні – передати    певний  характер  і  настрій  моря –
ніжний,  веселий  чи  тривожний,  сердитий,  грізний. Працювати  будемо  у  живописній техніці  ала  прима (з першого  разу).
    У процесі практичної роботи використовується диференційований  підхід  до композиційної побудови роботи учнів:
  Слайд № 11              ▫     асиметрична композиція
                                     ▫      центральна композиція
                                     ▫      діагональна композиція

       ■      Алгоритм виконання марини в техніці ала прима

            1.    Виберіть мотив морського пейзажу.
    2.    Проведіть лінію горизонту.
            3.    Визначте композиційну побудову вашої картини.
                        -  діагональна композиція;      -  центральна композиція;
                        -  асиметрична композиція.
            4.    Олівцем зобразіть форму основних елементів малюнку
                        -  вітрильник,    чайки,    сонце    
                          (трапеція, трикутник,     прямокутник, коло).
            5.   Придумайте і підберіть кольорову побудову марини.
      6.    Накладаємо мазки, починаючи від лінії горизонту:
                 спочатку     відблиски  сонця  у  морі,   небо,  сонце,  море,
                 вітрильник,   чайки….

  ●   УЧИТЕЛЬ  на аркуші паперу,  який прикріплений на дошці, послідовно  виконує морський пейзаж.

Діти у тій же послідовності наносять фарбу, але композиційне   рішення у кожного учня своє.

                     Звучить аудіозапис шуму моря на фоні легкої музики.


              6 .    АКТУАЛІЗАЦІЯ  НАБУТИХ  ЗНАНЬ

          -   Як називають художника, який зображує море? (мариніст).

          -   Яка  водна стихія є більшою ніж море? (океан).

          -   Як називається найвідоміша картина І.К.Айвазовського («Дев'ятий вал»).

          -    Як називається живописна техніка якою ви сьогодні  працювали? (ала - прима -  з першого разу).
      
            Коментар

       Під час уроку учні повинні продемонструвати знання з основ  правил    композиції, свідомо обирати певний вид композиції для втілення свого творчого задуму, обгрунтувати зміну вигляду об'єктів зображення, залежно від зміни точки зору та віддаленості від спостерігача, навчитися  виконувати марину в техніці ала прима.
    

              7 .     ПІДСУМКИ  УРОКУ

                1.  Демонстрація завершених робіт.
                      2.  Визначення завдання до наступного уроку:
                      принести матеріали…;
                      спостерігати за…
                 3.  Проголошення уроку завершеним.

                     ДОДАТКОВИЙ  ІНФОРМАЦІЙНИЙ  МАТЕРІАЛ

ІМПРЕСІОНІЗМ  (фр. «враження») – напрям у мистецтві ХІХ - ХХ ст.. Найчіткіше проявився у французькому малярстві. Відображав реальний світ в його РУХЛИВОСТІ та МІНЛИВОСТІ, миттєві враження.
Імпресіоністи розробили свою систему – ПИСАЛИ ОКРЕМИМИ МАЗКАМИ «чистого кольору», фарби майже не змішувались. Правильно передавали рефлекси та кольорові тіні.

ПЕЙЗАЖжанр образотворчого мистецтва, присвячений зображенню природи, що оточує лю­дину: дерева, пагорби, гори, річки, моря, краєвиди села й міста.

МАРИНА картина, на якій зображено мор­ський краєвид.

ХУДОЖНИК людина, яка помічає, запам'ятовує та показує іншим людям те, що від­чуває сама.

МАРИНІСТ художник, який малює марини.

ТЕПЛІ КОЛЬОРИ викликають почуття тепла та асоціюються із сонцем (червоний, оранжевий, жовтий).

ХОЛОДНІ КОЛЬОРИ викликають почуття прохолоди (блакитний, синій, фіолетовий).

КОНТРАСТ кольори, що максимально від­далені один від одного (червоний зелений, си­ній оранжевий, жовтий - фіолетовий).
         
КОЛОРИТ засіб емоційної виразності в обра­зотворчому мистецтві. Він може бути теплим і хо­лодним, спокійним, напруженим, яскравим, тьмяним.                                    

АЛА ПРИМА - (італ. - з першого разу ) – підібраний на палітрі колір накладається на відповідне місце малюнка соковито, в один прийом, малярство по сирому.

  
ОЧІКУВАНІ РЕЗУЛЬТАТИ
Після цього уроку учні зможуть:

1.          Розпізнавати картини пейзажного жанру – МАРИНА.
2.          Мати знання про творчість художника-мариніста Івана Костянтиновича Айвазовського.
3.          Малювати на аркуші морський пейзаж:
-      знаходити лінію горизонту;
-      вибирати композиційний центр;
-      будувати композицію використовуючи різні геометричні форми;
-      підбирати фарби потрібного кольору;
-      застосовувати прийоми роботи фарбами в техніці «АЛА-ПРИМА».

Виконану роботу оформити в рамку і подарувати рідним


                                                               АЙВАЗОВСЬКИЙ
Іван Костянтинович
(1817 – 1900)

Народився у Феодосії 17 липня 1817 року.З дитинства його уяву повністю і назавжди полонило море – неспокійне і грайливе, спокійне і бурхливе, могутнє і величне. Неперевершений художник морської стихії, художник-мариніст, маючи багату уяву, творчу фантазію і прекрасну зорову пам'ять, Айвазовський умів майстерно відтворити поетичну красу морських пейзажів, гру світла і тіні на воді, нескінченну зміну відтінків, могутній ритм хвиль, спалахи бризк в променях сонця.
Будучи першим художником Головного морського штабу, Айвазовський відобразив усі визначні події в історії російського флоту. Писав свої твори художник з уяви, в майстерні, не з натури. І.К. Айвазовський створив близько 6 тисяч картин, безліч малюнків. Картини Айвазовського стали новим явищем в історії пейзажного живопису.Морські пейзажі, морські стихії на картинах художника не підлягають словесному опису. Їх необхідно тільки бачити.

Демонстрація репродукцій

1.    «Дев’ятий вал»
2.    «Шторм»
3.    «Великий рейд в Кронштадті»
4.    «Бриг Меркурій»
5.    «Бій брига «Меркурій»



«Тиша в морі… ледве- ледве
Колихає море хвилі;
Не колишуться од вітру
На човнах вітрила білі…»
                           Леся Українка







                              Алгоритм виконання морського пейзажу в техніці ала прима


                                                                   Учнівські роботи







Немає коментарів:

Дописати коментар